Interview Marieke Zijlstra van Fooshz

Interview Marieke Zijlstra van Fooshz

Marieke Zijlstra is dit jaar gestart met haar webwinkel Fooszh. Lees hieronder het interview met haar over hoe het is om je eigen webwinkel te starten.

LET OP: Check morgen Mad About Shoes voor een Fooshz actie!

Waarom ben je je eigen webwinkel te begonnen?

Ik heb altijd in de online media gezeten en doordat ik veel met webwinkels te maken had begonnen bij mij de ideeen naar boven te komen. Omdat ik voor mezelf wilde beginnen bedacht ik om een webwinkel te starten. En dan moet je gaan bedenken: wat past bij mij en met welk product heb ik affiniteit en ben ik me vervolgens in de schoenen gaan verdiepen. De online fashionindustrie gaat sowieso erg hard. Kijk naar de online kledingwinkels en de schoenenwinkels die volgen, en dan met name het segment waar ik in zit.

Hoe definieeer je jouw segment?

In Amsterdam heb je de Kalverstraat waar het laag en midden segment zit en je hebt de PC Hooftstraat waar het designer segment zit. Ik zit daar tussen in. Het is een segment wat je nu voornamelijk in de kleinere kledingwinkels ziet met een uitgesproken collectie die daarbij ook schoenen verkopen. Maar, wat ik erg belangrijk vind is dat het allemaal wel toegankelijk is voor een grote doelgroep. Fooshz is voor vrouwen die waarde hechten aan een goed verzorgd uiterlijk, dat is de doelgroep waarvoor ik heb gekozen.

Hoe bepaal je de collectie?

Ik ben begonnen met nadenken wat voor uitstraling het moet hebben en welke merken daarbij passen. Ik ben heel dicht bij mezelf gebleven; wat vind ik mooi. Het moet kwaliteit uitstralen en vooral draagbaar zijn. De schoenenwereld was nieuw voor mij en ik heb contact gezocht met een dame die o.a. verantwoordelijk is geweest was voor de inkoop van schoenen bij Wehkamp. Met haar heb ik een aantal stappen doorgelopen van hoe groot moet je collectie zijn, hoe breed enz. Tijdens mijn eerste beursbezoek in Milaan was zij er ook en heb ik een aantal keuzes gemaakt en kreeg daardoor een goed beeld en inzicht.

Waar loop je tegenaan als je een webwinkel opstart?

Heel veel praktische zaken zoals het oprichten van BV’s, bankrekeningnummers etc., eigenlijk waar iedere ondernemer tegen aanloopt. Wat ik het moeilijkst vind met schoenen is de inkoop-verkoop cyclus. Je moet heel vroeg al bepalen wat je moet inkopen (je moet nu al inkopen voor de herfst/winter 2010-2011) en je kunt maar bij een beperkt aantal leveranciers nog tussentijds bijbestellen, dat is lastig.

Hoe doe je de distributie?

Die doe ik zelf  via TNT. Ik ben ook in voorbereiding om bij Kiala te laten bezorgen en dan kan men kiezen. Maar ook bezorging op maat ben ik aan het onderzoeken. Dan kies je zelf je bezorgmoment, bv. ‘s-avonds tussen 17.00 en 19.00 uur. Dus de standaardlevering is gratis, maar wil je op een bepaalde tijd je schoenen bezorgd krijgen, betaal je een klein bedrag extra. Volgens mij zijn klanten bereid dit te betalen want het gemak wat je ervoor terugkrijgt, omdat je niet meer ergens naar toe hoeft om je bestelling op te halen, is groot. Ik denk dat er meer webwinkels zijn die dat zouden willen en dan moet je dat gezamenlijk kunnen inrichten.

Waar moet volgens jou een goede webwinkel aan voldoen?

Het is heel belangrijk  dat de site overzichtelijk is; de navigatie moet in orde zijn. En daarnaast moet het vertrouwen uitstralen. Bv. het betalen, retourneren etc. moet allemaal helder op de site staan. Vooral het vooraf betalen is vaak nog een drempel voor mensen om een aankoop te doen. Ik ben momenteel met partijen in gesprek om te kijken of er op rekening gekocht kan worden, zodat het nog laagdrempeliger wordt om je aankoop te doen.

Wat zijn de trends voor de komende herfst/winter? En hoe speel je daar nu op in?

Heel veel zwart en daar komen nu veel kleur nuances bij; van grijs naar zwart, van paars naar zwart enz. Qua materialen is suede en opgeruwd leer een trend en het mixen van verschillende materialen. De overknee laars, die nu al heel erg in is, is ook de komende winter niet weg te denken. De platte hak is terug; het mag allemaal comfortabel zijn, maar wel elegant. En daarnaast heel veel omslag laarzen. Die mix probeer ik voor het komende seizoen ook te maken.

Waar zie je jezelf over 5 jaar?

Dit bedrijf verder uitbouwen ik zou graag een specialist willen zijn in een bepaald aantal merken. Nieuwe technologie doorontwikkelen op het gebied van social diensen, betaal- en verzenddiensten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat ik er een paar concepten c.q winkels naast heb staan. Ik wil de klant meenemen in de modewereld. Dus, als ik producten zie ik die ik heel mooi vindt, aan de klant vragen wat hij daarvan vindt. Binnenkort vind je op de Fooszh site daarvan de eerste producten.  Ik zou ook graag mijn eigen Fooszh lijn uitbrengen. Bv. een klant wil graag een bredere schacht dan kan ik dat ook leveren. Verder wil ik meer informatie geven over de producten; over hoe de schoen/laars gaat vallen met daarbij een verzorgingsadvies. Kortom, ideeen genoeg!



Tags: , , , ,

This entry was posted by Sylvia on Tuesday, April 6th, 2010 at 8:53 am and is filed under Betaalbaar. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply